15 hitů podzimní sezóny
od 19/10/2023 ve vašem knihkupectví

Toyen /
První dáma surrealismu

19/10/2023

Toyen je dodnes jednou z nejznámějších a nejuznávanějších avantgardních umělkyň na světě. Biografie této svobodomyslné malířky a výrazné osobnosti meziválečné umělecké avantgardy, která sama o sobě šířila mnoho mýtů, odkrývá dosud neznámá fakta a zachycuje historii mnoha obrazů.

Spisovatelka a filmová režisérka Andrea Sedláčková prošla desítky archivů, policejních záznamů a dosud nepublikovaných deníků, aby objevila skutečnou Toyen. Strhujícím způsobem líčí její milostný život a dění mezi českými a francouzskými surrealisty a levicovými intelektuály. Dopřává nám setkání s Vítězslavem Nezvalem, Karlem Teigem, Jindřichem Heislerem, André Bretonem, Benjaminem Péretem, Paulem Eluardem a samozřejmě s Jindřichem Štyrským. Půvabné líčí pražské a pařížské galerie, kavárny, kabarety a nevěstince i atmosféru míst, kde malířka a její souputníci pobývali a tvořili. Současně nás seznamuje s historií mnoha Toyeniných obrazů.
Text doprovází přes dvě stě reprodukcí a dokumentárních černobílých i barevných fotografií.

vázaná, 576 stran
nakladatelství Prostor

Autor: Andrea Sedláčková

Andrea SedláčkováAndrea Sedláčková se narodila v roce 1967 v Praze, vystudovala scenáristiku na FAMU. Po podpisu petice Několik vět byla předvolána k výslechu na StB, který se stal impulsem k její emigraci do Francie, kam odešla v létě 1989. V Paříži absolvovala katedru střihu na filmové škole. Filmovým debutem Andrey Sedláčkové se stal thriller Oběti a vrazi (2000) s incestní tematikou, posléze natočila snímek Musím tě svést (2002), kombinující milostnou zápletku s politickými motivy. V roce 2014 měl premiéru její celovečerní hraný film Fair Play o státem organizovaném dopingu v osmdesátých letech v komunistickém Československu. Andrea Sedláčková je též autorkou celovečerních dokumentárních filmů Život podle Václava Havla či Toyen, baronka surrealismu a mnoha dalších dokumentárních a hraných televizních filmů. V nakladatelství PROSTOR debutovala literárním dokumentem Moje pařížská revoluce (2014), po němž následovaly romány Každý něco tají (2017) a Téměř nesmrtelná láska (2021). V roce 2021 byla ve Francii vyznamenána Řádem umění a literatury v hodnosti rytířky.

Recenze v médiích

Soukromí Toyen prolomeno. Žádná bulvární senzace, „jen“ kniha roku, seznamzpravy.cz, 23.1.2024

(…) Autorka svoji hrdinku nesoudí ani nevymýšlí složité teorie, které by její chování teoreticky zaškatulkovaly či podložily. Místo toho pečlivě odkrývá nejasná místa v její minulosti (aniž by ovšem odkryla všechna), s pochopením se snaží sledovat či alespoň rekonstruovat, jak si pro sebe vybojovávala svobodný prostor, budovala si vlastní image, uchovávala si svoje soukromí. Někdy ovšem v jejím výkladu nechybí ironie, zvláště u pasáží ze závěru malířčina života v Paříži, kdy četným českým návštěvníkům stereotypně opakovala oblíbenou a zřejmě nepravdivou floskuli: „Jste čtvrtý Čech, se kterým jsem se v posledních dvaceti letech setkala.“ Soukromí Toyen ovšem Andrea Sedláčková prolomila, ale nikoli kvůli skandalizaci, nýbrž především proto, aby čtenářsky přístupně a celkem poučeně oslavila statečnou, svobodomyslnou ženu a velkou tvůrkyni. A působivé virtuální setkání se svojí hrdinkou teď nabízí i čtenářům.

Tahle kniha se nemusí bát svého autora. Tedy autorky: Andrea Sedláčková s Toyen odvedla skvělou práci, REFLEX, 21.12.2023

(…) Ale pod její skutečnou (skutečnosti se nejvíce blížící) biografií, vybavenou množstvím neznámých fotografií a barevných reprodukcí větší části jejích obrazů a kreseb, skvěle vyváženě napsanou, stojí podpis Andrea Sedláčková. Tahle kniha se nemusí bát svého autora!

Přelud malířky Toyen. Manka Čermínová z masa a kostí ožívá ve strhující knize Andrey Sedláčkové, Deník N, 27.11.2023

(…) Sedláčková příběh Toyen beletrizuje, ale zachovává střízlivý tón. Když spekuluje, jasně to označí za spekulaci a obvykle nabídne více možností, třeba když pátrá po důvodech hrdinčina rozchodu s rodinou v jejích šestnácti letech.

Nenápadně tu prosvítá autorčina důkladnost – když v malířčině životopisu objeví informaci o tom, že vystudovala[lock] obchodní reálku, propátrá Sedláčková archivy všech pražských dívčích obchodních škol. Jméno Marie Čermínové v nich nenajde. (…)

Za poznáním záhady jménem Toyen. Aneb jak se vyvrací mýty, Hospodářské noviny, 16.11.2023

(…) A poznámky ke každé kapitole, v nichž autorka podrobně uvádí zdroje svých informací, pak potvrzují až investigativní přístup, který však nijak neubírá na čtivosti. Andrea Sedláčková umně balancuje na hranici biografie a životopisného románu, občas zabrousí do detektivky. Každopádně se jí daří držet tempo od první do poslední stránky, takže se čtenář rád nadchne i její osobitou interpretací některých událostí, rád s ní hledá souvislosti či dešifruje skryté autoportréty Toyen. To vše se samozřejmě může stát předmětem diskusí. Anebo – má se stát. Cesta za poznáním záhady jménem Toyen totiž určitě ještě nekončí.

TOYEN aneb hledání odpovědí, LIDOVÉ NOVINY, 15.11.2023

(…) Takové detaily jsou předností obsáhlé knihy Andrey Sedláčkové, jíž se podařilo barevně vykreslit pro leckoho nejspíš málo srozumitelnou bytost, jež možná ne vždy rozuměla sama sobě, svým vášním či běsům. Byla však nesmírně pracovitá, cílevědomá, ochotná bližním pomáhat, zajímala se o svět a jeho proměny. Zanechala po sobě dílo, jež budí s léty čím dál větší obdiv a zájem. Bohužel sama se tak veliké přízně nedočkala. Ani její tajemství nebyla přes veškerou snahu docela objasněna, dokument i velkoryse vypravená kniha Andrey Sedláčkové však objevily spoustu i nových souvislostí. Navíc nabízí bohatý přehled hesel osobností, seznam reprodukovaných děl i rejstřík jmen, o nichž se v textu mluví.

Pomník zbavený legend, REFLEX, 11.11.2023

(…) Na otázku, zda se vyplatí do knihy investovat zhruba 1300 korun, je jednoduchá odpověď: ano. V žánru uměleckých biografií posunula laťku hodně vysoko a první dámu nejen surrealismu, ale i české malby přiblížila líp než kdokoli před ní. Neustrnula u dráždivého obrazu ženy, která se ráda oblékala jako muži a mlžila o své sexualitě. Až překvapivě civilním jazykem bez ohromujících metafor ukazuje, že pod touto fasádou se skrývala talentem políbená, ale jinak obyčejná bytost plná rozporů, která přesto svým zápalem a umem narušila a obohatila – i v evropském srovnání – do té doby dominantně mužský umělecký svět.

Fascinující, svérázná a silná žena. Kniha o Toyen zaslouží 100 %, iDNES, 6.11.2023

(…) Autorka seznamuje čtenáře i s osudy desítek slavných i méně proslulých umělců a malířčiných přátel (kniha v závěru přináší jejich seznam se stručnými charakteristikami). A také s osudy Toyeniných obrazů: prodávaných, ztrácených a znovu nalézaných. A hlavně fascinujících stejně jako ta svérázná a silná žena, která je vytvořila. Zemřela ve Francii v roce 1980 ve věku sedmdesáti osmi let. Hodnocení: 100%

Obálka knihy Nevím Obálka knihy 13! Obálka knihy Paměť dívky Obálka knihy Světlo v nás Obálka knihy Toyen Obálka knihy Nic Obálka knihy S hlavou v oblacích Obálka knihy Poslední kacíř Obálka knihy Láska v časech nenávisti Obálka knihy Dareba Obálka knihy 1964: Oči bouře Obálka knihy Bohemia a Albion Obálka knihy Aby se holky nebály Obálka knihy Poslední medvěd Obálka knihy Teď. Než dočteš tuto větu, narodí se na Zemi 21 dětí

Český rozhlas Dvojka  Aktuálně.cz  Respekt  Regionální deník Vlasta   TV Magazín   Knihovna Václava Havla   Kosmas